عملکرد مخابرات رادیویی بیسیم

عملکرد مخابرات رادیویی بیسیم یکی از فرآیندهای چشم گیر در جهان است که ارتباطات کاملا به این مورد وابسته است ، طیف امواج الکترومغناطیسی یکی از موهبت های الهی است که دسترسی به ان بر خلاف سایر منابع مانند اب،نفت،گاز،معدن و غیره وابسته به شرایط و جغرافیایی نیست. همه جا هست و نیازی به حمل و نقل ندارد،همه ی کشورها تحت هر شرایطی میتوانند از آن استفاده کنند.تنها منبعی است که استفاده می شود ولی تمام نمی شود و از لحاظ اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی اهمیت خاصی برخوردار است. امواج الکترومغناطیس بیستر تمام مخابرات رادیویی بیسیم است .

امواج الکترومغناطیس

ارتباطات از طریق امواج الکترومغناطیس که به ارتباطات رادیویی شهرت دارد نقش بسزایی در توسعه جوامع بشری داشته و دارد. قسمت های مختلف طیف فرکانسی برای کاربرد های مختلف مانند کاربردهای نظامی ،ترابری،خدمات و همچنین برای وضع قوانین ،تشخیص طیف فرکانسی و نظارت بر عملکرد استفاده کنندگان رادیویی ،سازمان مشخصی باید وجود داشته باشد.

در ایران این وظیفه بر عهده سازمان تنظیم مقررات و نظارت بر ارتباطات رادیویی است . در ایران محدوده فرکانسی مخابرات رادیویی بیسیم ۱۳۶MHZ تا ۱۷۴MHZ برای کاربران در نظر گرفته شده است.

تاریخچه ارتباطات رادیویی:

  • ارائه تئوری امکان ارتباط از طریق امواج الکترومغناطیسی توسط پروفسور ماکسول(۱۸۶۴)
  • ازمایش تئوری ماکسول توسط اقای هرتز(۱۸۹۲)
  • ارسال اولین علائم مورس به انسوی اقیانوس اتلانتیک توسط اقای مارکنی(۱۹۰۱)
  • ارسال صدا برای اولین بار به ژاریس و هانالولو توسط شرکت AT and T
  • استفاده از اولین سیستم ارتباطی بی سیم عملی توسط ژلیس دیتروید(۱۹۲۸)
  • ظهور تکنولوژی رادیو
  • تلفن بیسیم (۱۹۸۱)
  • ظهور تکنولوژی رادیو
  • تلفن سلولی(۱۹۸۱)

شبکه مخابرات رادیویی بیسیم

به طور کلی به مجموعه چند دستگاه گیرنده و فرستنده رادیویی (اعم از دستی ،خودرویی و ثابت ) که باهم در محدوده پوششی خاصی به صورت سازمان یافته و برنامه ریزی شده ارتباط صوتی یا داده ای برقرارکننده ،شبکه رادیویی گویند.

مخابرات رادیویی بیسیم
انواع شبکه مخابرات رادیویی بیسیم

شبکه های مخابرات رادیویی بیسیم به دو شبکه آنالوگ و دیجیتال تقسیم خواهند شد که هر کدام از آنها مجددا به شبکه های محلی و تکرارکننده جدا خواهند شد.

  1. شبکه مخابرات رادیویی بیسیم آنالوگ : در این شبکه ها ارتباط رادیویی با فاصله کانالی 12.5 کیلوهرتز بر قرار می شود و کیفیت صدا در شرایطی که موقعیت مکانی مناسب نباشد با نویز همراست . از جمله ضعف های شبکه آنالوگ می توان به عدم استفاده امکانات و لایسنس های جانبی بیسیم برای کاربری راحت اشاره کرد.
  2. شبکه مخابرات رادیویی بیسیم دیجیتال : در این شبکه ارتباط رادیویی با فاصله کانالی 12.5 کیلوهرتز برقرار می شود و کیفیت صدا بسیار عالی است ، در موقعیت مکانی که مناسب نباشد کیفیت صدا تا حدود بازسازی خواهد شد ، از جمله قوت های شبکه دیجیتال می توان به استفاده از امکانات و لایسنس های جانبی بیسیم برای کاربری راحت اشاره کرد.
  3. شبکه مخابرات رادیویی بیسیم محلی : در این شبکه ارتباط بیسیم ها بصورت تک فرکانس و با هم دیگر بصورت نقطه به نقطه برقرار خواهد شد.
  4. شبکه مخابرات رادیویی بیسیم تکرارکننده : در این شبکه ارتباط بیسیم ها بصورت دو فرکانس و با یک واسطه با عنوان تکرارکننده با هم در ارتباط هستند.
پیمایش به بالا