کاربرد بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی

یکی از ابزارهای کاربردی در کارهای صنعتی مانند فضاهای معادن و پتروشیمی ، استفاده از بیسیم های دیجیتال است ، با استفاده از بیسیم در فضای معادن کارکنان صنایع می توانند خدمات بهتری در کار ارائه دهند ، بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی یکی از مهم ترین ابزارهای کاربردی در اختیار پرسنل هستند.

بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی

در محیط های پتروشیمی و معادن تجهیزاتی که استفاده خواهند شد باید امن و ایمن باشند ، به همین دلیل شما نمی توانید از هر مدل بیسیم در شرایط خاص استفاده کنید ، در محیط های که شرایط انفجار و آتش سوزی امکان دارد حتما باید از بیسیم های ضد انفجار (atex) استفاده کنید.

محیط انفجاری چیست ؟

محیط انفجاری منطقه ای است که در آن گازها یا گرد و غبار قابل احتراق به اندازه کافی برای ایجاد انفجار وجود دارد. محل های کاری که شامل پردازش، جابجایی، ذخیره سازی و حمل و نقل مواد منفجره در صنایعی مانند نفت ، مواد شیمیایی، زغال سنگ، داروسازی و فرآوری مواد غذایی می شوند، می توانند به محیطی انفجاری تبدیل شوند.

سه شرط برای وقوع انفجار باید رعایت شود:

  1. مواد منفجره موجود مانند هیدروژن، استیلن، متان، گرد و غبار و الیاف قابل اشتعال که به چگالی معینی می رسند.
  2. وجود اکسیژن
  3. منابع احتراق، از جمله جرقه های الکتریکی، جرقه های مکانیکی، جرقه های الکترواستاتیک، گرمای بالا و انرژی نور.
بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی
دلیل استفاده بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی

در صنایع نفت و مانند نفت ، گاز طبیعی، شیمیایی، معادن و فرودگاه ها که نشت مواد منفجره رایج است، هنگام استفاده از سیستم های مختلف الکتریکی، به دلیل وجود اکسیژن در همه جا، منابع آتش ناگزیر در فرآیند تولید ظاهر می شود، بنابراین بضورت تخصصی و خاص باید به حفاظت در برابر انفجار توجه شود.

امن بودن بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی

رادیو ضد انفجار وسیله ای ذاتا ایمن است که می تواند در محیط های خطرناک استفاده شود. می تواند اطمینان حاصل کند که هیچ الکتریسیته ساکن و جرقه ای در حین استفاده ایجاد نمی شود، خطرات پنهان در ایمنی تولید را از بین می برد و ارتباط ایمن و روان را تضمین می کند.

بیسیم دیجیتال در معادن و پتروشیمی
تفاوت بین بیسیم معمولی و ضد انفجار در پتروشیمی و معادن

ارتباط رادیویی دو طرفه در محیط کار انفجاری که در بالا ذکر شد بسیار مهم و حتی حیاتی است، اما از رادیوهای معمولی دو طرفه نباید استفاده کرد زیرا ممکن است یک وضعیت یک محیط بسیار خطرناک را خطرناک‌تر کند، بنابراین این محیط مستلزم استفاده از رادیوهای ذاتا ایمن است. رادیوها برای رعایت استانداردهای ایمنی ذاتی، رادیوها به گونه ای طراحی شده اند که حتی از کوچکترین احتمال جرقه در حین استفاده جلوگیری کنند. آنها همچنین باید گرمای تولید شده توسط رادیو را محدود کنند.

باتری های مورد استفاده در رادیوها نیز باید برای جلوگیری از جرقه و از بین بردن اتصال کوتاه طراحی شده باشند. مواد طراحی و ساخت خود محفظه رادیویی باید از اصطحکاک جلوگیری کند و یا الکتریسیته ساکن که جرقه ایجاد کند را از بین ببرد. علاوه بر رادیو، لوازم جانبی مورد استفاده، مانند میکروفون و هدفون، باید ذاتاً ایمن باشند. با توجه به این الزامات ساخت سخت‌تر، رادیوهای ذاتا ایمن گران‌تر از Non-Incendives هستند. البته ملاحظات امنیتی تعبیه شده در این رادیوها بسیار بیشتر از این ارزش دارد. به هر حال، امنیت قیمتی ندارد.

انواع مختلف رادیوهای ایمن

انواع مختلف رادیوهای ذاتا ایمن که آیا این یک رادیو دو طرفه ذاتاً ایمن است یا نه به خودی خود تعیین نمی شود، بلکه باید توسط سیستم استاندارد ضد انفجار تأیید شود. حوزه‌های قضایی در استانداردها و سیستم‌های صدور گواهینامه برای واجد شرایط بودن یک محصول به عنوان ضد انفجار متفاوت هستند. در اینجا نگاهی به نهادهای صدور گواهینامه اصلی می اندازیم:

IECEx

IECEx گواهینامه ضد انفجار است که توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) ترویج می شود. هدف آن استانداردسازی تجهیزات و خدمات در سرتاسر جهان برای ترویج تجارت بین المللی و در عین حال حفظ استانداردهای بالای ایمنی تجهیزات است. گواهینامه فعلی برای جوهای انفجاری IEC 60079 است.

ATEX

دستورالعمل ATEX گواهینامه ای برای “تجهیزات و سیستم های حفاظتی در نظر گرفته شده برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری” است که توسط کمیسیون اروپا تصویب شده است. هدف آن ایجاد یک بازار واحد در اروپا، از بین بردن موانع فنی برای تجارت، و اطمینان از این است که تجهیزاتی که برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری در نظر گرفته شده اند، می توانند آزادانه در بین کشورهای عضو خرید و فروش گر.

NEC

سیستم صدور گواهینامه ضد انفجار آمریکایی (NEC: National Electrical Code) به دو سیستم اصلی تقسیم می شود:

  1. Division ( سیستم Division (یعنی NEC500) نشان ضد انفجار ایالات متحده را می پذیرد. استانداردهای اصلی UL913، TIA-4950-A و غیره هستند )
  2. Zone (سیستم منطقه (NEC505/506) استاندارد ضد انفجار را مطابق با سیستم IEC اتخاذ می کند و استاندارد مورد استفاده UL 60079 است.)
بیسیم هایترا ضد انفجار معادن و پتروشیمی

ایمنی کار یکی از وظایف اصلی هایترا است. هایترا از سال ها تحقیق عمیق و مستمر خود، مجموعه ای از رادیوهای ذاتاً ایمن را توسعه داده است. هایترا به انجام نوآوری های تکنولوژیکی برای دستیابی به عملکرد نهایی ضد انفجار برای محصولات خود ادامه می دهد. گواهینامه ها و تاییدیه هایی برای استفاده در محیط هایی با گازها و گرد و غبار قابل اشتعال و انفجاری که مدل های خانواده رادیوهای ذاتا ایمن آن به دست آورده اند عبارتند از

  1. IECEx (بین المللی)
  2. CCC-Ex (CN)
  3. NEC (US&CA)
  4. ATEX (EU)

این مدل ها را می توان به طور گسترده در صنعت انرژی، مانند نفت و گاز طبیعی، و سایر مناطق در معدن، صنایع شیمیایی، فرودگاه، آتش نشانی و مدیریت مواد شیمیایی خطرناک استفاده کرد تا از محیط تولید و عملیات ایمن اطمینان حاصل شود.

پیمایش به بالا