همکاری انسان و ربات در آینده (cobot)

همکاری انسان و ربات در آینده (cobot)

ربات‌ها به لطف هوش مصنوعی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. شاید کمی عجیب باشد اما ربات‌ها در آینده نزدیک قادر به خلق آثار هنری و طراحی خواهند بود.

البته در حال حاضر هم در عمل‌های جراحی و موارد دیگر کاربرد دارند. پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرآیندهای خلاقانه و هنری در آینده به سمت همکاری بیشتر انسان و ربات حرکت کند.

اصطلاح شناسی

ربات که بصورت روبات، رباتیک و رباتی هم بکار برده میشود، در اصل از زبان چک بصورت rabota بمعنی بیگاری آمده است. بیگاری بمعنی کار اجباری بدون اجر و مزد است که در خصوص دستگاههای خودکار برنامه ریزی شده کاملاً صدق میکند.

از آنجایی که ربات‌ های امروزی خیلی باهوش‌تر از گذشته هستند و توانایی یادگیری دارند، می‌توانند بدون دخالت انسان به محیط خود پاسخ دهند و وظایف موردنیاز را انجام دهند. احتمالا در آینده در صنایع خاص انسان‌ها و ربات‌ها همکاری یکپارچه‌ای خواهند داشت که به آن “cobot” گفته می‌شود.

آینده رباتیک و انسان ها به چه شکلی به هم پیوند خورده؟


اول از همه به تعریف کلمه ” ربات ” بپردازیم : هر وسیله یا ماشین قابل برنامه ریزی توسط سیستم های رایانه ای و بردهای هوشمند که قابلیت انجام چندین دستور پیچیده و خودکار رو داشته باشه رو بهش ربات میگیم،

حالا ربات میتونه یه بازوی جوشکار و کنترل کیفی در خط تولید خودروسازی ها باشه یا یه ربات انسان نما با هوش مصنوعی خیلی قوی، ما به هر دو میگیم ربات هستن.

شاید خیلی سال ها قبل، فکر کردن در مورد هواپیما و جا به جایی مسافرا یه چیز تخیلی بود اما امروزه داستان فرق میکنه. درستِ که ربات های پیشرفته ای ساخته شدن، اما ربات هایی هستن که قدرت انجام کارهای خارج از برنامه ریزی و یا خلاف دستورات رو ندارن.

زندگی همه ما با رباتیک و هوش مصنوعی

رفته رفته زندگی همه ما با رباتیک و هوش مصنوعی گره میخوره و زمانی که 50 تا 60 درصد کارهای روزانمون رو با ربات ها و وسایل هوشمندسازی شده انجام بدیم تقریبا میشه گفت یه زندگی داریم که بر اساس فناوری های رباتیک و هوشمند شده در حال پیشرفت هست.


در مورد ربات ها هم این مورد رو بدونیم بد نیست، ربات ها رو میشه به دو دسته اصلی تقسیم کرد:
  • ربات های دارای هوش مصنوعی(Artificial Intelligence)
  • ربات های دستور محور که از قبل برنامه ریزی شدن.


ربات هایی که برای آیندگان ما در نظر گرفته میشن دارای هوش مصنوعی خیلی قوی خواهند بود و بر اساس یادگیری عمیق(Deep learning) ساخته میشن تا قدرت اجرا و تصمیم رو داشته باشن.

معرفی اپلیکیشن های هوش مصنوعی
  • اپلیکیشن Lensa AI
  • اپلیکیشن WOMBO Dream
  • اپلیکیشن Replika: My AI Friend
  • اپلیکیشن ELSA: Learn And Speak English
  • …….

پیمایش به بالا