کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی

خدمات ایمنی در کشور جزء اساسی ترین خدمات ارائه شده به عموم مردم می باشد، کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی برای ارائه خدمات به مشتریان به نیروهای امدادی کمک می کنند تا بتوانند بهترین حالت خدمات را ارائه دهند ، یکی از این لوازم مهم نیروهای امدادی بیسیم می باشد. برای برقراری ارتباط مابین پرسنل و مدیریت فرماندهی استفاده از بیسیم بسیار مهم و کارآمد می باشد.

انواع خدمات ایمنی
  1. خدمات آتش نشانی
  2. خدمات اورژانس
  3. خدمات هلال احمر
کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی در آتش نشانی

بیسیم در شبکه مخابراتی آتش نشانی ها بسیار کار آمد و مناسب است ، عموما آتش نشانی ها منوط به شهرستان می باشند ، پس می توان با هزینه کم تر شبکه ای حرفه ای تر به همراه لایسنس های بیشتر طراحی و بهره برداری کرد .

دلایل زیادی وجود دارد که آتش نشان ها حتما از بیسیم باید استفاده کنند

  1. برقراری سریع ارتباط
  2. آنتن دهی در نقاط کور ساختمان
  3. عدم وابستگی به زیرساخت کشور
  4. ضد آب و ضد ضربه
  5. عدم نیاز به برقراری تماس با شماره گیری
  6. و مواردی جالب از این دست

شبکه مخابراتی آتش نشانی ، یک شبکه نرمال و معمولی می تواند باشد ، به همین دلیل می توان با پیاده سازی و هزینه مناسب بهترین امکانات را در این شبکه پیاده سازی کرد

کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی
چه بیسیمی مناسب آتش نشانی است ؟

جدا از اینکه چه برندی در حال حاضر برای تهیه بیسیم مناسب تر است ، مشخصات فنی بیسیم برای استفاده در آتش نشانی بسیار مهم و کاربردی است ، برای مثال قابلیت ضد ضربه و ضد آب یا GPS برای بیسیم های که در عملیات استفاده می شوند بسیار مهم است .

لایسنس های بیسیم هایترا برای آتش نشانی

قابلیت های جالبی بیسیم هایترا دارد که برای شبکه بیسیم آتش نشانی بسیار مفید می باشند ، و کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی را معنا خواهد داد ، برای مثال یک تونل یا یک چاه را در نظر بگیرید که فردی مصدوم درون آن نیازمند به کمک است، زمانی که نیروهای امدادی درون فضای بسته قرار می گیرند ، موبایل یا بیسیم امکان صحبت کردند ندارد ، شما می توانید با استفاده از یک دستگاه بیسیم خودرویی با لایسنس SFR ارتباط بیسیم دستی درون چاه ، با مرکز کنترل و هماهنگی را برقرار کنید.

  1. SFR
  2. ROAMING
  3. IPMULTISITE
  4. SMART DISPATCHER
  5. IP TRANSIT
قابلیت SFR

با استفاده از این قابلیت شما می توانید در حالت پخش دیجیتال در یک فرکانس عملیات تکرارکنندگی داشته باشید ، این لایسنس در بیسیم های دستی و خودرویی سری PD9 و MD7 موجود می باشد.

در ظاهر مدل بیسیم های SFR هیچ گونه تفاوتی مشاهده نخواهید کرد ، تفاوت آنها در قسمت سخت افزاری که درون قاب بیسیم می باشد. در حالت عادی شما بر روی یک کانال می توانید صحبت کنید بصورت LOCAL ، زمانی هم که SFR فعال باشد شبکه همان بصورت LOCAL است اما در دو SLOT صدا ارسال خواهد شد.

قابلیت ROAMING

در شهرهای بزرگ ، واحد های آتش نشانی از چند تکرارکننده در سطح شهرستان تشکیل می شوند ، خب سوال این است ، زمانی که چند تکرارکننده در سطح شهر وجود دارد ، چگونه بیسیم های دستی متوجه کانال مورد نظر شوند ، یا چگونه بدانیم بر روی چه کانالی صحبت کنیم ؟

زمانی که لایسنس رومینگ در بیسیم ها فعال می شود ، بیسیم بصورت خودکار کانال مورد نظر که سطح گیرندگی (RSSI) مناسب تری دارد را انتخاب می کند ، زمانی که کاربر در کانال اول صحبت کند ، بصورت اتوماتیک کانال دوم هم به حالت دریافت خواهد رفت.

قابلیت IPMULTISITE

زمانی که ارتباط IP مابین تکرارکننده ها در سطح شهرستان فعال باشد ، شما می توانید از لایسنس IPMULTISITE استفاده کنید ، با فعال سازی این لایسنس شما می توانید از امکانات جانبی مانند نرم افزارهای اسمارت دیسپچر ، XNMS ، نرم افزار های ضبط مکالمه و پیامک و …. استفاده کرد.

برقراری ای پی در سایت های مخابراتی به چند روش زیر ایجاد می شود

  1. دید در دید
  2. غیر هم دید
دید در دید

زمانی که سایت های رادیویی می توانند همدیگر را ببینند ، از طریق لینک های رادیویی آنها را به هم متصل می کنیم ، زیر ساخت های این ارتباط می تواند ، رادیو لینک ها میکروتیک یا موتورولا و یا …. باشند

غیر هم دید

زمانی که سایت های رادیویی در دید هم دیگر قرار ندارند ، باید از طریق غیر مستقیم به هم متصل شوند ، مسیر فیبر نوری ، مودم های سیم کارتی ، ….. ، با این اتصالات شما می توانید IP را در سایت های تکرارکننده خود برقرار کنید.

کاربرد SMART DISPATCHER

یکی از موارد کاربردی در مرکز کنترل و مانیتورینگ ، وجود نرم افزار اسمارت دیسپچر هایترا است ، قابلیت های کاربردی این نرم افزار کار را برای اپراتورهای بیسیم در مرکز پیام بسیار آسان خواهد کرد.

  1. نشان موقعیت GPS بیسیم های دستی و خودرویی
  2. ضبط مکالمات
  3. برقراری تماس خصوصی
  4. خارج کردن از دسترسی
  5. گروه بندی
قابلیت IP TRANSIT

در نظر داشته باشید ، تکرارکننده در سطح شهرستان از کار افتاده است ، زمانی که ارتباط ای پی مابین ایستگاه های ثابت شما برقرار باشد و لایسنس ای پی ترانزیت فعال باشد ، ایستگاه های ثابت شما به مانند تکرارکننده عمل خواهند کرد .اگر در جنوب شهر یک بیسیم دستی با یک ایستگاه ثابت ارتباط برقرار کند ، همان ارتباط را ایستگاه شمال و غرب و شرق ایجاد خواهد شد و تمام کاربران خواهند شنید .

نکته حائز اهمیت این موضوع آن است که اگر گروه بندی یا کانال دو منطقه باهم متفاوت باشد به هر حال ارتباط برقرار خواهد شد.

لایسنس های که در بالا به آنها اشاره شده است ، می تواند کمک کننده در شبکه های شهرستانی باشد .

کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی هلال احمر و اورژانس

در سازمان های بزرگتر ، کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی به سطح استان یا کشور محدود می شود ، فضای عملیاتی گسترده تری مطرح می باشد مسلما طراحی شبکه پیچیده تری خواهد داشت

مشخصات شبکه های مخابرات بیسیم استانی

  1. حداقل 5 تکرارکننده
  2. گروه بندی های بالا
  3. شناسه ID مشخص
  4. کانال بندی های متفاوت

بیسیم های سازمان های بزرگ که خدمات ایمنی و امداد انجام می دهند ، می تواند یک استاندارد معمولی داشته باشند ، برای مثال بیسیم های اورژانس با توجه به فضای کاری خود اگر از دسته بیسیم های IP54 یا حتی بیسیم های POC هم باشند می تواند کارآمد باشد.

چه بیسیمی برای هلال احمر و اورژانس مناسب است

بیسیم تیم های امدادی هلال احمر ، حداقل باید دارای استاندارد ضد آب باشند ، به دلیل وجود عملیات در فضاهای برفی و بارانی ، ضد ضربه بودن هم می تواند گزینه خوبی برای بیسیم های هلال احمر باشد ، اما نکته مهم تر اینکه برای تیم های امداد و نجات بسیار کاربردی است استفاده از دوربین های بدنی می باشد که مدیران بتوانند تصاویر عملیات را بصورت آنلاین مشاهده کنند .

یکی از کاربرد بیسیم در خدمات ایمنی استفاده از سرویس های تماسی MCS می تواند باشد که به شما این قابلیت را بدهد که تصاویر فضاهای عملیاتی خود را بر روی بیسیم به مرکز پیام منتقل کنید ، تا مرکز پیام از وضعیت عملکرد شما در حین عملیات با خبر باشد و مدیران تصمیم درست تری نسبت به پیش برد عملیات اتخاذ نمایند.

پیمایش به بالا