مخابرات چیست؟

فرستادن،دریافت و تغییر و تبدیل پیام ها و اطلاعات با وسایل الکترونیکی دانش مخابرات نامیده میشود.اصولا مخابرات علمی است که از چگونگی انتقال خبر از یک نقطه به نقطه دیگر گفت و گو میکند.

به عنوان مثال هدف از برقراری یک رابطه ارتباط تلفنی انتقال دوطرفه صوت از محلی به محل دیگر از طریق سیم (خط تلفن)میباشد.بدین صورت که ارتعاشات صوتی صحبت کننده توسط میکروفن تبدیل به سیگنال الکتریکی با فرکانس صوتی میشود و در نتیجه صدا(صحبت)به گوش شنونده میرسد.

تاریخچه مخابرات

تاریخچه دانش مخابرات از اواسط قرن نوزدهم در حدود سال 1838بااولین پیام تلگرافی توسط ساموئل مورس و پس از آن اختراع تلفن در سال 1876توسط الکساندر گراهام بل آغاز شد.

پیدایش تلگراف و تلفن اگرچه با استقبال بی سابقه ای رو برو شد،ولی چون انتقال پیام موروس و تلفن در آن زمان بوسیله سیم صورت میگرفت با مشکلات زیادی رو ب رو بود که در ادامه به برخی ازین مشکلات میپردازیم.

مشکلات ارتباط سیمی

هزینه سیم های مخابراتی در مسیرهای طولانی و همچنین عدم ارتباط بین دو نقطه که بین آن ها دریاها و اقیانوس ها موجود بود،ار نقاط ضعف این سیستم ارتباطی محسوب میشود.

از این رو متخصصان این علم به این فکر افتادند که از عوامل طبیعی از قبیل هوا،آب و زمین برای انتقال اطلاعات به جاهای دور دست استفاده نموده .

در واقع سیستم ارتباطی را از قید و بند سیم های انتقال آزاد سازند.

در این سیستم ارتباطی جدید،عامل انتقال اطلاعات،عوامل طبیعی بود،در نتیجه عمل انتقال بدون واسطه سیم ها انجام گرفت که این سیستم ارتباطی به نام مخابرات بیسیم

(wireless communication) معروف شد.

فرستنده و گیرنده

در یک سیستم مخابراتی رادیویی،فرستنده و گیرنده به دستگاهای الکتریکی اطلاق میشود که قابلیت فرستادن و یا دریافت پیام را دارند و کانال انتقال،به محیطی اطلاق میشود که امواج در آن منتشر میشود.

در این سیستم کانال انتقال فضای آزاد است.

آیا فضا خاصیت انتقال امواج الکترومغناطیسی را دارد؟

در جواب این سوال باید گفت بله فضا خاصیت انتقال امواج الکترومغناطیسی را دارا میباشد.خط انتقال به کابل هایی گفته میشود که پیام را بصورت امواج الکترونیکی از فرستنده به آنتن و در محل گیرنده از آنتن به گیرنده انتقال میدهد.

مخابرات

مهمترین مسئله در ارتباط بیسیم فرستادن پیام از طریق امواج الکترومغناطیسی به فضا و گرفتن این امواج از آن میباشد.بطور کلی دریافت و ارسال پیام از طریق امواج الکترو مغناطیس به فضا در محا فرستنده و گرفتن این امواج از فضا در محل گیرنده و فرستنده انجام میشود.ولی دادن امواج الکترومغناطیس به فضا در محل فرستنده و گرفتن این امواج از فضا در محل گیرنده به سیستم خاصی محتاج است که این سیستم آنتن نامیده میشود.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر چگونگی انتقال دیتا از طریق آنتن به آدرس زیر مراجعه کنید

اصول آنتن
پیمایش به بالا