مقايسه تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ:

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ:راديوهاي بيسيم آنالوگ هر روزه در اطراف جهان به تعداد خيلي زياد مورد استفاده قرار مي گيرند. ولي تكنولوژي آنالوگ محدوديتهاي زيادي در عملكرد و برخورد با نوآوري و نيازهاي جديد دارد.

امروزه راه حل جديدي براي رسيدن به بهره وري و افزايش سطح عملكرد نياز وجود دارد، كه تكنولوژي ديجيتال آن را ارائه كرده است.

در تكنولوژي آنالوگ با مشكلات زيادي از قبيل اشغالي و ازدحام در يك كانال مواجه هستيم ، در نتيجه براي رفع اين مشكل نياز به افزايش ظرفيت مي باشد. همچنين نياز به تلفيق voice وdata مي باشد.كه در اين صورت ميزان در دسترس بودن و پاسخگويي افزايش مي يابد.

در راديو بيسيم هاي ديجيتال از يك تكنولوژي قدرتمند و قابل انعطاف براي پاسخگويي به نيازهاي خيلي زياد استفاده شده است.با Mototrbo شما مي توانيد به منافعي از اين قبيل دسترسي داشته باشد

بسط صداي ديجيتال ،Data و قابليتهاي كنترلي:

به وسيله بيسيم های ديجيتال ظرفيت سيستم افزايش يافته و امکان تجهيز كاربران بيشتر با راه های بيشتر وجود دارد.

هزينه كمتر تجهيزات:

راه حل راديوی بيسيم ديجيتال بر اساس تكنولوژی دسترسی چندگانه تقسيم زمانی (TDMA) پايه گذاری شده است كه می تواند دو كانال واقعي را با يك ريپيتر تك كاناله 12.5Khz تجهيز كند. در اين حالت چون يك كانال واقعي وجود دارد،تماس دوم نياز به ريپيتر دوم ندارد.

ارتباط با صدای واضح تر تحت يك رنج بزرگتر:

وقتی كه طول سيگنال به خاطر فاصله زياد افت مي كند ،تكنولوژی تصحيح خطای ديجيتال می تواند به دقت محتوایVoice و Data را بدون افت در يك فضای بزرگتر تصحيح كند.

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

پايداری و عدم پذيرش نويز:

سيگنال های آنالوگ هميشه در معرض تحريف و پيچيدگی هستند ولی در مقابل گيرنده های ديجيتال به سادگي هر چيزی را كه به شكل Error تفسير كنند بر مي گردانند.

قابليتها و توانايي های بيشتر:

تكنولوژی TDMA قدرت پاور ارسال پيام(فرستنده) را به دو تايم اسلات جدا تقسيم می كند . به اين معنی كه پيام در هر تايم اسلات فقط نيمی از قدرت پاور در مقايسه با سيستم آنالوگ مصرف می کند.

از آنجايی كه ارسال پيام عملی است كه بيشترين قدرت پاور را مصرف مي كند راديو های ديجيتال مي توانند به طور نمونه 40% ماندگاري شارژ باتری بيشتری نسبت به راديو بيسم آنالوگ داشته باشند.

معرفي سيستم جديد Mototrbo :

در Mototrbo از تكنولوژیTDMA (دستيابي چندگانه تقسيم زماني ) ،جهت بهبود عامليت و عملكرد سيستم با افزايش ظرفيت سيستم ، بهبود كيفيت صدا، افزايش عمر باتري ،ساختار امنيتي و تسهيل تماس های سيگنالينگ و قابليتهای كنترلی برای ارتباطات در آينده استفاده شده است.

TDMA چگونه كار مي كند؟

TDMAمشخص كننده دستيابی چندگانه تقسيم زماني است همانند FDMA كه دستيابی چندگانه تقسيم فركانسی است.

TDMA تكنولوژی است كه امكان برقراری چند مكالمه به وسيله تقسيم كانالهای راديويي را مي دهد. اگر چه هدف يكی است ولی دو تكنولوژی خيلی متفاوت كار می كنند.

فوايد TDMA براي سيستمهاي حرفه ای:

اگر شما در زمره كاربران حرفه ای بيسيم هستيد و در صدد افزايش ظرفيت سيستم به كانالهاي آنالوگ 12.5Khz با عملكرد بالا و ساختار پيشرفته هستيد ،اين ساختار با راه حل ديجيتال قابل دسترس است.شما بايد تصميم بگيريد كه چه تكنولوژی را انتخاب مي كنيد.

در مقايسه باFDMA ، TDMA به شما اجازه دسترسی به ضريب مساوي از 6.25Khz را می دهد در حاليكه نياز به استفاده از تكراركننده كمتر مي گردد. چون در FDMA برای هركانال يك ريپيتر اختصاصی لازم است ،كه هم گران تمام می شود و هم كيفيت صدا را كاهش می دهد.

به اين جهت است كه TDMA براي كاربردهای حرفه اي مناسب شناخته شده است چون در اين حالت هم در هزينه صرفه جويی می شود و هم كيفيت مطلوب است.

در انتقال از طريق FDMA قديمي ، هر مكالمه يك كانال 12.5Khz را اشغال می كرد ولی در FDMA جديد برای دسترسی به دو كانال 6.25Khz مساوی ،امكان برقراری دو مكالمه را در يك كانال 12.5Khz را ايجاد می كند ولی باز هم هر دوی اين مكالمات يك طرفه هستند و هيچ انعطاف پذيری برای افزايش ظرفيت جهت هر استفاده ديگر موجود نيست.

سيستم های مبتنی بر TDMA با ايجاد دو شكاف زمانی با اين محدوديت های ساختاری مواجه نيستند. اين دو شكاف زمانی می توانند دو مكالمه يك طرفه را حمل كند .

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

يكی از بزرگترين چالش های وسايل متحرك ،عمر باتری آنها بوده است . در گذشته تنها 2 option برای افزليش زمان مكالمه در يك شارژ باتری موجود بود. يكی افزايش ظرفيت باتری بود كه با افزايش pack باتری ايجاد می شد كه نتيجه آن كاهش توانايي حمل آن بود.

يك انتخاب ديگر كاهش توان ارسال دستگاه بيسيم بود كه اين هم به معناي كاهش رنج ارسال و افزايش پتانسيل تداخل با ديگر وسايل بود.

TDMA يك روش ديگري را كه يك انتخاب خيلي موثر است ايجاد كرده است.

وقتی كه هر تماس فقط يك time slot را اشغال می كند ،در اين حالت فقط نصف ظرفيت ارسال اشغال شده است و فرستنده برای نصف ديگر زمان كه با time slot ديگر هنوز اشغال نشده ،آزاد گذاشته مي شود.

علاوه بر افزايش ضريب نفوذ ارسالTDMA منافع ديگری را براي تكنولوژي های cellular پيشنهاد می دهد. اولين و مهمترين فايده آن توانايي ارسال Data به خوبي و يا بهتر از voice است.TDMA توانايي انتقال Data با سرعت 64kbps تا 120kbps را دارا می باشد . اين خاصيت به اپراتور توانايی ارتباط خصوصی مثل سرويس fax ،sms و voice conference را می دهد.

فرآيند ديجيتال Mototrbo :

تكنولوژی هايی كه Mototrbo را قادر به دستيابی به منافعی از قبيل رنج كاربردی بيشتر،تلفيق voice و data ، ضريب نفوذ و افزايش عمر باتری مي كند را در 4 قسمت می توان مورد بررسي قرار داد:

1)تبديل آنالوگ به ديجيتال.

2)vocoding و تصحيح خطاي ارسال شده.

3)Framing (قاب بندي).

4)انتقال TDMA

همانطور كه در دستگاه fax ،پيغام نوشته شده به Data تبديل می شود ،در اين حالت هم صدای كاربر به وسيله تبديل آنالوگ به ديجيتال تبديل به bitstream ديجيتال می شود.

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

Vocoding(voice encoding) مكالمات را فشرده و آنها را با تعداد كمی بيت كدگذاری مي كند و چون اين عمل به گفتگوی انسان متمركز است، به خوبی نويزهای محيط را كاهش می دهد.

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

FEC(Forward Error Correction) گيرنده دستگاه را در تصحيح خطاهای بيتی كه سبب اختلال در كانال می شود ،توانا می سازد.

Farming ،صداي ديجيتال را به packet ) ) بسته های ديجيتالی سازماندهی می كند.voice و data مثل نامه و پاكت نامه با هم بسته بندی می شوند.

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

TDMA transmission،يك كانال را به دو تايم اسلات تقسيم بندی می كند .فرستنده راديو فقط براي فرستادن كوتاه فعال می شود كه اين حالت عمر بيشتر باتری را ايجاد مي كند و با فرستادن دوره ای فقط يك تايم اسلات دو تماس می تواند يك كانال را در يك زمان تقسيم كند . در نتيجه ضريب نفوذ دو برابر می شود.

تكنولوژي دیجیتال و آنالوگ

1)تقسيم كانال موجود به دو time slot

2)دستيابي به 2 كانال با يك ريپيتر.

3)عملكرد همانند و يا بهتر نسبت به 12.5khz FDMA

4)كاهش نياز براي تلفيق تجهيزات.

5)افزايش 40% عمر باتری.

آنالوگ امروزه:

1)12.5khz آنالوگ.

2)يك مكالمه براي هر كانال 12.5khz.

3)1 ريپيتر براي هر كانال.

پیمایش به بالا