نحوه شارژ باتری بیسیم و افزایش عمر باتری

بسیاری از کسب‌ و کارها و سازمان‌ها به ارتباطات رادیویی بیسیم متکی هستند، بنابراین عمر باتری برای عملکردهای روزانه کارآمد حیاتی است. برای حفظ ارتباطات پایدار و سالم ، می توان بادرک انواع باتری، نحوه شارژ آنها و نحوه مراقبت از آنها برای طولانی تر شدن عمر آنها کمک کند.

باتری بیسیم
چرخه 5-5-90٪ باتری بیسیم

در صنعت ارتباطات رادیویی، ما در مورد قرار گرفتن رادیوها در یک چرخه خاص صحبت می کنیم که به آن زمان چرخه 5-5-90% می گویند. این بدان معناست که وقتی از رادیو استفاده می کنید، 5% از زمان شما صرف ارسال، 5% دریافت و 90% در حالت آماده به کار در نظر گرفته می شود.

تکنولوژی باطری بیسیم

چهار نوع معمول باتری های قابل شارژ عبارتند از

  1. باتری نیکل کادمیوم (NiCad)
  2. باتری نیکل متال هیدرید (NiMH)
  3. باتری لیتیوم یون (Li-ion)
  4. باتری لیتیوم پلیمری (LiPo)
باطری بیسیم نیکل کادمیوم (NiCad)

باتری های NiCad بسیار قوی هستند. برای کار در محیط های شدید مانند هوای سرد یا گرم خوب هستند. آنها برای کاربردهای با بهره مندی بالا و دشارژ عمیق بسیار قوی هستند. از نگاه منفی، آنها یک مشکل شارژی به نام “اثر حافظه” دارند. یعنی اگر پس از هر بار استفاده به طور کامل شارژ نشوند، به طور بالقوه فقط تا آخرین بالاترین شارژ خود شارژ خواهند شد. این می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد.

باتری بیسیم نیکل متال هیدرید (NiMH)

باتری‌های NiMH ظرفیت بالاتری نسبت به باتری‌های نیکل کادمیوم دارند، اما تقریباً دو برابر سنگین‌تر هستند. آنها کیفیت دشارژ عمیق خوبی دارند و می توانند تقریباً دو برابر ظرفیت باتری های NiCad را ذخیره کنند.

باتری های NiMH می توانند سندرم سلول ضعیف داشته باشند. یعنی وقتی یک باتری بیسیم NiMH را تا آخر شارژ می‌کنید ( آزمایش نشان می‌دهد که شارژ کامل است)، وقتی می‌خواهید از آن استفاده کنید، بلافاصله می‌میرد. یک باتری بیسیم با دمای کارکد متوسط ​​خوب است. باتری بیسیم NiMH مانند باتری های NiCad از اثر حافظه رنج نمی برند.

لازم به ذکر است سازمان‌هایی که از رادیو با باتری‌های NiCad یا NiMH استفاده می‌کنند، پول بیشتری را برای تعویض یا دوبرابر کردن باتری‌ها صرف می‌کنند تا ارتباطات عملیاتی را در ساعات کاری فعال نگه دارند.

باتری بیسیم لیتیوم یون (Li-ion)

سلول‌های باتری بیسیم لیتیوم یونی به دلیل چگالی انرژی بسیار زیاد خود شناخته شده‌اند و از الکترولیت مایع استفاده می‌کنند. آنها انرژی بیشتری را در هر باتری بیسیم نسبت به هر بسته باتری سنتی NiCad یا NiMH ذخیره می کنند. آنها اثر حافظه مانند NiCad را ندارند و در برنامه های دشارژعمیق در مقایسه با NiCad یا NiMH بهترین عملکرد را دارند. از نظر زیست محیطی، دفع آنها از nicad ایمن تر است، زیرا منابع آب را آلوده نمی کنند. منحنی شارژ و دشارژ لی-یون فوق العاده است. که می تواند ولتاژ ورودی و خروجی سنگین را تحمل کند و برای استفاده در بسیم ها ایده آل است.

باتری بیسیم
باتری بیسیم لیتیوم پلیمری (LiPo)

باتری های لیتیوم پلیمری نسل بعدی فناوری باتری هستند و به جای الکترولیت مایع از الکترولیت پلیمری استفاده می کنند. پلیمرهای نیمه جامد (ژل) با رسانایی بالا این الکترولیت را تشکیل می دهند. باتری های لیتیوم پلیمری انرژی ویژه بالاتری نسبت به سایر انواع باتری های لیتیومی ارائه می دهند و از نظر وزن سبک تر هستند. باتری بیسیم لیتیوم پلیمری می توانند تا 24 ساعت عمر باتری را در هر بار شارژ در یک رادیو تحت شرایط 5-5-90 فراهم کنند.

در Hytera، از باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنیم که سریع شارژ می‌شوند و با حداقل وزن ممکن در فرم باریک، بدون به خطر انداختن عملکرد ظرفیت یا عمر باتری، وزن کمتری دارند. علاوه بر نسبت انرژی به وزن عالی، لیتیوم یون مزیت اصلی این است که از اثر حافظه رنج نمی‌برند، بنابراین حتی پس از ماه‌ها استفاده همچنان می‌توانند برای دوره‌های استفاده طولانی‌تری دوام بیاورند.

آخرین نسل باتری بیسیم لیتیوم پلیمری Hytera بیش از 24 ساعت در چرخه کاری 5/5/90 دوام می آورد.
چرخه شارژ باتری بیسیم

چرخه شارژ باتری بیسیم به معنی استفاده عملیاتی روزانه و شارژ مجدد باتری بیسیم است. به طور متوسط، اکثر باتری‌ بیسیم لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری است ، بسته به نحوه استفاده، مراقبت و شارژ بیسیم ، چرخه‌های شارژ مناسب ، عمر آنها را برای حدود 20 تا 26 ماه فراهم می‌کنند.

مزیت دیگر باتری بیسیم لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر این است که شارژ طولانی تری دارند، بنابراین عملکرد طولانی تری را ارائه می دهند که به این معنی است که نیازی به شارژ مجدد ندارند (چرخه های شارژ کمتر)، و می تواند عمر باتری را افزایش دهد.

بیسیم دیجیتال (DMR) و عمر باتری

در گذشته، عمر باتری بیسیم را تنها با استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر یا فناوری‌های توان کمتر می‌توانستیم افزایش دهیم . DMR اکنون با استفاده از فناوری دو اسلات TDMA (دسترسی چندگانه تقسیم زمانی) عمر باتری را افزایش می دهد.

بیسیم DMR در یکی از دو اسلات زمانی موجود یا نیمی از زمان انتقال آنالوگ معمولی ارسال انجام می دهد. این قابلیت به آنها اجازه می دهد تا با یک بار شارژ تا 40 درصد بیشتر از باتری بیسیم آنالوگ عمر کنند.

بیسیم Hytera DMR در دو حالت آنالوگ و دیجیتال کار می کنند و در نتیجه عمر باتری بسته به حالت عملکرد رادیو متفاوت خواهد بود.

نحوه شارژ باتری بیسیم Hytera
کابل Micro USB

بیسیم Hytera که دارای پورت‌های MicroUSB هستند، رادیو را از طریق کابل USB متصل به آداپتور یا کامپیوتر شارژ می‌کنند. شارژ USB کند است، بنابراین چندین ساعت برای شارژ کامل باتری بیسیم نیاز است.

شارژر تک واحدی

اکثر بیسیم Hytera با قرار دادن بیسیم در یک پایه شارژر تک واحدی شارژ می شوند، که یک دستگاه پایه کوچک با کنتاکت های الکتریکی است که کنتاکت های الکتریکی را در پایه بیسیم به هم متصل می کند. پایه شارژر توسط یک آداپتور برق AC تغذیه می شود که به پریز برق 220 AC متصل می شود.

شارژرهای تک واحدی شارژ سریع را ارائه می دهند و می توانند باتری را در کمتر از سه ساعت به طور کامل شارژ کنند. شارژر برای 85 درصد اول شارژ، شارژ کامل را فراهم می کند و برای 15 درصد باقیمانده، شارژ آهسته “چکیده چکیده” را ارائه می دهد. این کار از شارژ بیش از حد باتری بیسیم جلوگیری می کند که باعث افزایش عمر باتری می شود.

باتری بیسیم را هم می توان با بیسیم و هم مجزا بر روی پایه شارژ تک واحدی قرار داد.

شارژر چند واحدی

شارژرهای چند واحدی که معروف به باند شارژر هستند ، مانند شارژرهای تک واحدی کار می کنند و می توانند تا شش رادیو را به طور همزمان شارژ کنند. کارمندان در یک مکان واحد (یا کسانی که از عملیات وارد اتاق کنترل می‌شوند) می‌توانند به راحتی رادیوها را در پایان شیفت به شارژر چند واحدی متصل کنند .

روش افزایش عمر باتری های شما

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به عمر باتری‌های خود کمک کنید:

  1. محل تماس پلاتین های باطری و بیسیم را خشک نگهدارید ، هم روی بیسیم و هم روی شارژرها تمیز نگه دارید. این کار شارژ سریع و ایمن را تضمین می کند. با پارچه یا حوله کاغذی مرطوب شده با الکل تمیز کنید.
  2. برای افزایش شارژ باتری در طول شیفت کاری، فقط در صورت لزوم از رادیو برای برقراری ارتباط استفاده کنید
  3. باتری های خود را در جای خشک و خنک (در دمای اتاق) نگهداری کنید. نگهداری باتری لیتیوم یون کاملاً شارژ شده در یک منطقه گرم بدترین کاری است که می توانید برای باتری بیسیم انجام دهید. اگر بیسیم یا باتری بیسیم داغ است، آن را در ماشین رها نکنید یا شارژ نکنید. گرما تا حد زیادی بزرگترین عامل در کاهش عمر باتری لیتیوم یون است.
  4. شارژ بیش از حد رادیو نیز می تواند عمر باتری را کاهش دهد. به محض اینکه شارژر تشخیص داد باتری نزدیک به پایان شارژ است، البته شارژرهای Hytera به طور خودکار از شارژ بیش از حد جلوگیری می کنند.
  5. باتری یسیم تا زمانی که به میزان حداقلی خود نرسیده است ( حداقل 20 درصد ) آن را بر روی شارژر قرار ندهید.
  6. در صورتی که به مدت زمان زیادی قصد استفاده از بیسیم را ندارید ، باتری آن را جدا کرده و در جای خنک قرار دهید.
  7. تا حد امکان در پروسه شارژ کردن باتری بیسیم از پایه شارژر جدا نشود.
  8. استفاده از شارژر های اصلی یکی از مهم ترین عوامل در سلامت نگه داشتن باتری بیسیم است.

پیمایش به بالا